Linus Brohult visar skolexempel på hur SVT vilseleder om 5G — NewsVoice – 15 Oktober, 2019

Linus Brohult, SVT. Montage: NewsVoice

(NewsVoice)  ANALYS & DEBATT. Linus Brohult som skriver för  SVT Vetenskap och tidigare skrev för tidningen Mobil menar att de forskare och privatpersoner som signerat uppropen 5G Appeal och 5G Space Appeal bara är en del av en rysk propagandakampanj. Han gör dock logiska missar för att få ihop sin så typiska statsfinansierade public service-story: ”Forskarupprop blev del i rysk anti-5G-kampanj”.

Skrivelsen eller 5G Appeal som Brohult förfasar sig över uppmanar västvärldens politiker att stoppa lanseringen av nästa generations mobilnät, 5G. De hänvisar till att det helt saknas forskning på 5G:s effekter på hälsan samt att forskningen redan bevisat att redan befintlig exponering från tidigare system är hälso- och miljöfarligt samt att den massiva ökningen av 5G:s strålning kan orsaka allvarliga hälsokonsekvenser. →

Läs mera via Linus Brohult visar skolexempel på hur SVT vilseleder om 5G — NewsVoice.se

Strålskyddsstiftelsen pekar på alla fel i SVT:s artikel “upplagd av andra” — Strålskyddsstiftelsen – 15 Oktober, 2019

(Strålskyddsstiftelsen)  I en artikel med rubriken ”5G: är det nya mobilnätet en hälsofara?” publicerade SVT den 13:e oktober gravt felaktiga och vinklade påståenden om risker med 5G och mobilstrålning. Redaktören Linus Brohult vid SVT Vetenskap vägrar berätta vem som skrivit artikeln. Artikeln är undertecknad SVT Vetenskap men Brohult säger att ”den är upplagd av andra vid en annan redaktion”.

Strålskyddsstiftelsen går här igenom stycke för stycke de allvarliga felen i SVT:s artikel och pekar på hur artikeln grovt vinklats till förmån för intressenterna bakom 5G (dvs Ericsson, Telia mfl). →

Läs mera via Strålskyddsstiftelsen pekar på alla fel i SVT:s artikel “upplagd av andra” — Strålskyddsstiftelsen